28مارس 2022 - یک مطالعه ی جدید نشان داد که استرس ناشی از عفونت کووید-19، می‌تواند باعث شکل موقتی از دیابت شود و ممکن است میزان بالای تشخیص‌های جدید این بیماری را در طول همه‌گیری توضیح دهد.

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست دریافتند که بسیاری از افرادی که با کووید-19 بستری شده اند و دیابت برای آنها تشخیص داده شده است، ممکن است پس از ترخیص از بیمارستان، سطح قند خونشان به حالت عادی برگردد.

این تیم همچنین پیشنهاد می‌کند که برای تعدادی از این بیماران - که سفیدپوست نیستند و بیمه نیستند- این وضعیت ممکن است لزوماً جدید نباشد، بلکه به دلیل دسترسی محدود آنها به خدمات مراقبت‌های بهداشتی، از قبل وجود داشته اما تشخیص داده نشده است.

دلیل اینکه چرا نرخ دیابت تازه تشخیص داده شده در سراسر جهان در طول همه‌گیری افزایش یافته است، مشخص نیست، چرا که دانشگاهیان به دنبال این هستند که آیا این موارد واقعاً جدید هستند یا از قبل وجود داشته و تشخیص داده نشده بودند، چرا سطح قند خون افزایش می یابد و اینکه آیا این سطوح پس از کووید-19 به حالت عادی برمی‌گردد یا خیر.

نویسنده ی اصلی این مقاله، دکتر سارا کرومر، محقق بخش پزشکی - غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم در این بیمارستان، گفت: ما معتقدیم که استرس التهابی ناشی از COVID-19 ممکن است عامل اصلی "شروع دیابت جدید یا جدیدا تشخیص داده شده"، باشد.

کووید-19 ممکن است بیمارانی که به دیابت از قبل مبتلا بوده اما تشخیص داده نشده اند را مجبور کند برای اولین بار به پزشک مراجعه کنند، جایی که می توان اختلال قند خون آنها را از نظر بالینی تشخیص داد. مطالعه ما نشان داد که این افراد نشانگرهای التهابی بالاتری داشتند و در مقایسه با بیماران مبتلا به کووید-19 که از قبل ابتلای آنها به دیابت تشخیص داده شده بود، نیاز به بستری بیشتری در ICU بیمارستان داشتند.

محققان داده‌های تقریباً 600 نفر را بررسی کردند که در بهار 2020 ، علائم دیابت را در بستری شدن در بیمارستان نشان دادند. یافته‌های کلیدی عبارتند از:

·        از 594 نفر، 78 نفر هیچ تشخیص قبلی دیابت نداشتند.

·        بیمارانی که به تازگی تشخیص داده شده اند در مقایسه با افرادی که از قبل به دیابت مبتلا بودند، سطح قند خون پایین تری داشتند، اما علائم بدتری از کووید-19 را نشان دادند.

·        از این گروه، حدود نیمی از آنها شاهد بازگشت سطح قند خون خود به حالت طبیعی بودند و تنها 8 درصد پس از یک سال به انسولین نیاز داشتند.

دکتر کرومر گفت: این یافته ها به ما نشان می دهد که دیابت تازه تشخیص داده شده ممکن است یک وضعیت گذرای مرتبط با استرس حاد عفونت COVID-19 باشد.

نتایج ما نشان می‌دهد که مقاومت حاد به انسولین، مکانیسم اصلی در زمینه دیابت تازه تشخیص داده شده در اکثر بیماران مبتلا به کووید-19 است و کمبود انسولین، اگر رخ دهد، معمولاً دائمی نیست. این بیماران ممکن است فقط برای مدت کوتاهی به انسولین یا سایر داروها نیاز داشته باشند، بنابراین بسیار مهم است که پزشکان آنها را از نزدیک دنبال کنند تا ببینند آیا و چه زمانی شرایط آنها بهبود می یابد یا خیر.

این مطالعه در مجله دیابت و عوارض آن منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/mar/high-rates-of-newly-diagnosed-diabetes-may-be-transitory-condition-linked-to-covid-19-researchers-say.html